ערוץ בקרה ושליטה על האיברים הפנימיים בגוף

בכל רגע ורגע המוח שלנו עובד בארבעת הערוצים במקביל

כל מה שאנחנו לומדים עכשיו יודעים עשרות שנים אבל חקר המוח עבר מהפכה ב15 שנים האחרונות

 למה הוא עבר מהפכה?

אם היינו באים למדען לפני 15 שנה הייתה הבנה שמוח האדם עד גיל 20 יש לו יכולות פנטסטיות וכשעוברים את גיל 20 יש מגמת ירידה, זו הייתה ההבנה. זה לא עניין את האנשים האלה כשבאו מהמזרח ואמרו שזה לא ייתכן, היום כולם אוכלים את הכובע כי זה פשוט שטות.

מה היה הרציונאל שהמדענים הישנים אמרו את זה?

לילדים עד גיל 20 יש 10 מילאירד נוירונים, החל מגיל 20 יש ירידה בתאי העצב והם אמרו שאין מה לעשות מהירידה הזאת היא טבעית. ההבנה של חוקרי המוח של הקשרים בין התאים. האינפורמציה שכל תא עצב יכול לקיים 10,000 קשרים עם כל תא עצב אחר, כך גם אם יש ירידה של 20% אתה יכול לעלות סך הכל את התפקוד אם אתה תיצור את הפוטנציאל שתיצור את מספר הקשרים ליותר ואז הרחבת את פעילות המוח!

אחד המחקרים החלוצים היו קודם כל FMRI בחור יפני פיתח תוכנה וכשמצמידים אותה לMRI רואים מה ריכוז החמצן שנמצא במוח. למה זה קריטי וגאוני? כי אזור שפועל יהיו לו יותר חמצן. המכשיר מחלק את המוח לקוביות של מ"מ על פי זה אפשר להבין דברים לתפקוד של אותו אזור. אפשר היה לקחת אנשים בריאים ולבדוק פעילות! אחד המחקרים החלוצים היה כלקחו אנשים בני 50, לימדו אותם פסנתר ובדקו את פעילות המוח של אזור האצבעות לפני ואחרי שלמדו.

 

להזכיר ליוסי מחקר על פסנתר

 

המוח הגמיש: הלך פיזית לחוקרים שעשו את המהפכה ולתגליות המדהימות שהוא הראה לפלסטיות של המוח.

 

המהפכה הזאת של המוח הראה שכל ערוץ פעולה במוח קשור ומושפע לערוץ פעולה אחר!

למשל בני טבק שרצה להשתפר בעיטות עונשין אז תעשה בעיטות עונשין.

היום יודעים שהדברים האלה זה כמו להסתכל על העולם מפתח של מנעול. יש הרי קישורים בין כל הערוצים

למעשה הערוץ המוטורי יכול לשפר ולשדרג כל ערוץ אחר.

למעשה אם חולי סכרת יעשו כושר גופני. ריצה של 120 דקות בשבוע מעלה את יכולות הזיכרון.

ידוע איך ערוץ מוטורי משפר יכולת סנסורית.

 

גם אדם שרוצה לשפר מיומנויות מוטוריות יכול לעבוד בערוצים האחרים!!!

יש דבר שכל חוקר חייב להשלים איתו, השטח תמיד הקדים את המדע

 

מחקר שרינגתון+טאוב

הקשרים במוח יכולים להשפיע גם ההפך. אדם בשם שרינגתון בתחילת ה120 היה לו רעיון שרצה לבדוק וביצע אותו התוצאות היו ללא תוצאות ברורות. שרינגתון לקח קופים, עשה ניתוק כירורגי של עצב שמעלה את התחושה מיד ימין. רק הערוץ הסנסורי נפגע. התוצאה שהוא קיבל שכל פעם מחדש שכל פעם הוא ניתק את הקטע הסנסורי, היה להם שיתוק ביד ימין למרות שהוא לא נגע בקטע המוטורי. טאוב  הבין שיש קשר בין החלק הסנסורי למוטורי. טאוב שאל את עצמו האם אפשר לעשות אם זה משהו. לקח שוב קופים לכולם ניתק את הקבל הסנסורי. מה שטאוב אמר שאין להם בעיה אמיתית מוטורית, הוא קשר להם בנוסף את יד שמאל ושם בננות מול העיניים, עשר שניות לאחר מכן הזיזו הקופים את היד והחלו לאכול בננות. ז"א הערוץ הקוגנטיבי פיצה את הערוץ הסנסורי. טאוב סיפר סיפור מאוד חשוב, אדם שיש לו שיתוק, לא יודעים אם הפגיעה היא באירוע הסנסורי או המוטורי. טאוב אמר תקישבו אתם צריכים באיזה שהיא צורה לקשור לו את היד – ז"א חייבים לעודד אותו להשתמש ביד הפגועה.

 

פה אנחנו רואים את הבסיס למוח ותנועה.

איך ערוץ מוטורי משפיע? או איך ערוץ מוטורי משפר ערוץ קוגניטבי למשל ואז לראות מחקרים שקשורים איך פעילות גופנית משפיעה על זיכרון. או ההיפך!